Schweppes TV-reklam med Nicole Kidman från 2009 bygger på en lek med nakenhetens attraktionskraft, våra förväntningar och den traditionella bilden av kvinnan och mannen. Nicole Kidman befinner sig i en exotisk indisk miljö (exotism) som man associerar med maharadjor och lyxliv. Hon framställs som en vit pärla mitt i en österländsk natt. Hon är den vackra kvinnan som ska beundras.
Detta blir ännu tydligare när den lilla indiska flickan får träffa henne och filmen visar hur hon beundrar och ser upp till den vackra kvinnan med drag av madonnan, ljus och blek. Målet för en kvinna måste vara att en gång få bli som denna drottning!
Kvinnan, och flickan, utstrålar den traditionellt kvinnliga mjukheten och känslosamheten när de stryker på varandras kinder och njuter av beröringen. Man får uppfattningen att Kidmans figur både är känslostyrd, mjuk och följsam i personligheten, helt enligt den gängse bilden av kvinnan.
Nu introduceras mannen i handlingen. Han befinner sig rent fysiskt högre än kvinnorna, och blir något för kvinnan att se upp till. Han har en blandning mellan formell och avspänd klädsel (kavaj och linne) och ger intryck av att ha en mer rationell, avvaktande personlighet. På det viset förenar han de båda manliga stereotyperna av å ena sidan framgångsrik, allvarsam, ansvarstagande maktmänniska och å den andra machomannen. Det blir också tydligt att kvinnan måste se upp till mannen och försöka göra allt för att fånga hans uppmärksamhet.
Kvinnan går nu upp till mannen. På vägen upp drar hon ner dragkedjan i klänningsryggen. Hon går fram till mannen och ska precis kyssa honom när hon vänder om och småspringer till ett rum. Hon stänger dörren och i rummet står en Schweppes som hon halsar och sedan med ett skratt säger: ”Vad förväntade du dig. Effekten blir att tittaren kan slappna av och skratta åt sig själv, samtidigt som drycken blir associerad med lyx, nakenhet och framgång. Just knorren som är en blinkning åt publiken, men samtidigt inte tar bort associationerna gör bara reklamen ännu mer effektiv.
onsdag 5 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar