lördag 30 januari 2010

Kompis med magistern på Facebook

Ska en lärare kunna vara vän med sina elever på Facebook? Frågan har diskuterats den senaste tiden i takt med att fler och fler lärare och elever skaffar sig Facebook-konton. Meningarna går isär i debatten, men när jag sitter ner med fyra åttondeklassare på Lysingskolan i Ödeshög är de helt överens om att det är positivt.

– Det är bra för då kan man få reda på vad man har i läxa, säger Joel Richardsson, som själv har tre lärare som vänner på Facebook.
– Man får bestämma själv vilka man vill ha som vänner, menar Frida Lagerqvist.
Ingen av dem tycker att det är några problem med att ha de här kontakterna. Det är bara Joel som själv har lärare som vänner, men de andra skulle också kunna tänka sig det. Viktor ser inget negativt med det.
– Det är inga problem. Jag tror heller inte att en elev får några fördelar av läraren bara för att de är vänner på Facebook, säger Viktor Wallin.

Facebook kan vara ett sätt att hålla kontakt med lärarna.
Foto: Hans Wågbrant

Lärarnas integritet
Det verkar vara lärarnas integritet som är problemet enligt debatten i t ex Lärarnas Riksförbunds tidning Skolvärlden. Man vill att den vuxnes roll privat ska vara skild från lärarrollen. Eleverna verkar vara mer vana vid att göra ett urval av vad som ska presenteras för andra på nätet. Läraren Pia Widegren, IT-samordnare i Motala kommun, har lång erfarenhet av att själv möta elever på det här sättet. Hon har pekat på att det viktigaste är vilken relation som läraren har med eleven innan de möts på ett forum på nätet. Finns förtroendet kan mötet på nätet bli mer jämlikt och äkta än många möten under skoldagen.


När jag pratar med lärarna på skolan blir det tydligt att det finns tre grupper. Den första gruppen är stor och består av dem som inte har funderat så mycket på frågan, eftersom de själva inte är så aktiva på Facebook. Några andra är mycket tydliga med att de vill kunna umgås med vänner och familj på nätet utan att riskera att hamna i konstiga situationer som skulle kunna uppstå om elever också fanns där. Den tredje gruppen är de lärare som ser fördelarna med kontakten över Facebook. De uttrycker sig lite trevande och vet inte riktigt hur de bäst ska hantera kontakterna, men i grunden är de mycket positiva.

Läxor på Facebook
De fyra eleverna från klass 8B funderar tillsammans på om man skulle kunna använda Facebook på fler sätt i skolan. Filip Mild jämför med den klassblogg som klassen har nu.
– Det är bättre att publicera läxorna på Facebook än på en blogg. Han menar att många ändå är inne på Facebook och att de blir fler och fler. Nu är ungefär två tredjedelar av klassen aktiva, men andelen blir större och större. Frida är den i gänget som är veteran. Hon har varit med sedan i våras. De andra har skaffat sig ett konto under hösten.


Utvecklingen svår att förutse
Både elever och lärare är nybörjare i de här kontakterna. Forskare har studerat processen där ny teknik, efter ett visst motstånd och en tillvänjningstid, blir till vardagsteknik. För bara några år sedan var det svårt att tänka sig att lärare skulle hålla kontakt med elever via mobiltelefon. Idag är det självklart och på samma sätt kommer det kanske att bli med möten på nätet. Samtidigt krävs det hela tiden nya ställningstaganden, precis som det gör då det gäller mobilerna i skolan. Diskussionen handlar om privat, offentligt och den personliga integriteten. Facebooks grundare Mark Zuckerberg skapade rubriker när han i början av året påstod att den tiden är över då man brydde sig om ifall ens privatliv syntes på nätet eller inte. Alltifrån bloggare till EU-kommissionen reagerade. Den här debatten kommer också att sippra ner till skolans värld.

 
Det kräver mycket jobb att sköta sin gård på Farmville.
Foto: Hans Wågbrant

Utvecklingen är svår att förutse. Det visar inte minst exemplet Facebook. Förutom kontakten med familj och kompisar är det numera oftast spelen som drar till sig nya användare bland de yngre tonåringarna. Förändringen går otroligt snabbt och spelutvecklarna har upptäckt Facebook som ett billigt och enkelt sätt att lansera nyheter. Joel gick från början med för just spelet Farmvilles skull. Fortfarande loggar han in på Facebook flera gånger per dag för att kontrollera sin virtuella gård.
– Du är ju värsta nörden, säger Frida med glimten i ögat.

4 kommentarer:

  1. Vilken intressant artikel. Många funderingar dyker upp.
    Jag har också funderat över Facebook. Det vore bra att kunna nå elever känns det som rent spontant, men var ska gränsen för privatlivet dras?

    SvaraRadera
  2. Jag har skapat en till profil i Facebook som jag kallar för Mats Läraren Öström. Har man två profiler är det inga som helst problem med integriteten. Jag förklarar för mina elever att jag vill ha det så eftersom jag är av en annan generation (preinternet)... De tycker inte att det är konstigt. Jag har bara positiva erfarenheter med detta. Elever som aldrig har öppnat sin mun i klassrummet har helt plötsligt tagit kontakt med mig via FB och sedan börjat prata med mig i klassrummet. Det var ett bra tips att lägga ut läxorna. det har jag inte tänkt på.
    Det enda är väl att det kan vara svårt att hålla sig borta och inte jobba för mycket. Men du är ju själv i total kontroll över det.
    Så jag rekommenderar er alla att skapa ett extra konto på Facebook.
    Jag har dock hört från andra lärare att eleverna inte vill alla gånger heller. de vill inte heller alltid avslöja för läraren vad de gör. För att återknyta till Lars artikel så anser en del elever att Facebook är fritid och INTE skola. Så de vanliga vägarna måste finnas kvar.

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning Hans! Jag hade en lång diskussion med mina elever om FB och min uppfattning är att det finns ett sug från elevernas sida att möta mig som pedagog på FB. De bad mig skapa en grupp där jag som pedagog kunde lägga ut läxor och de i sin tur kunde hjälpa varandra - vem kan motstå ett sådant resonemang?! Att lära sig hantera dem sociala medierna och lära sig att dra sina egna personliga gränser för privat/ offentligt är något vi i skolan borde uppmuntra och stödja. En klassgrupp på FB borde vara ett schysst sätt att stödja både lärare och elever i jakten på den digitala kompetensen.

    SvaraRadera
  4. Det är också min erfarenhet när jag gjorde intervjuerna att unga ser inget problem med att ha lärarna i samma forum. Det är kanske vi vuxna som känner att det kan vara jobbigt. För alla gäller det att tänka på vad man skriver. När jag var i tonåren ville inte jag ha mina föräldrar hängande där jag var, men då hade det varit i fysisk form, det kanske känns annorlunda när man är i samma forum på nätet.

    SvaraRadera